Expositie Catharinakerk: Bijbel in beeld…

Van 10 september tot 27 oktober is in de Catharinakerk werk van Kees de Kort te zien. Hij was de illustrator van de Kijkbijbel en is in 2022 overleden. Ze gaan over verhalen die in het collectieve geheugen zitten. Ook zijn enkele verhalen als animatiefilm op scherm te bekijken.

Met 26 schilderijen worden de verhalen van Noach, David en Goliath, Zacheüs, Bartimeüs, de Verloren Zoon en de Barmhartige Samaritaan in de kerk getoond. De inmiddels wereldberoemde illustraties laten vooral de mensen zien, hun gezichtsuitdrukkingen en de gebaren die ze maken. “Hij schilderde geen plaatjes bij de bijbelverhalen, maar schilderde de verhalen zelf.”

De expositie wordt feestelijk geopend op zondag 15 september om 11.30 uur. Dan is ook de zoon van Kees de Kort aanwezig. Hij zal iets vertellen over het werk van zijn vader. Bij ieder verhaal zingt een klein vrouwenkoor van het Catharina Collegium onder leiding van Elske te Lindert passende muziek van Rizza, Gounod, Reger en DeFord.

Kees de Kort was van jongs af geboeid door beeldende kunst. Kunst zag hij in de kerk en in boeken. In 1964 attendeerde een collega hem op een oproep van het Bijbelgenootschap om illustratiemateriaal in te sturen voor een serie bijbelverhalen voor mensen met een verstandelijke beperking. De Kort vertelde: “Ik heb snel één tekening gemaakt, van Jozef en Maria onderweg naar Bethlehem. Die moest dezelfde dag nog worden opgestuurd. En díe tekening werd gekozen!” Hij krijgt de opdracht en gaat op zoek naar een aparte stijl voor zijn bijbelillustraties. Hij leerde veel van kinderen en schilderde zonder perspectief, met grote, kleurige vlakken. Mensen staan centraal en de emotie is duidelijk van de gezichten af te lezen. In 1992 worden de 28 deeltjes van de serie ‘Wat de Bijbel ons vertelt’ gebundeld in de Kijkbijbel, die wereldwijd bekend wordt en in meer dan 100 talen nog steeds verkrijgbaar is.

Voor Kees de Kort was de Bijbel een bron die niet uitgeput raakt en nooit verveelt: ‘Het schildert heerlijk’, vertelde hij in interviews aan het Bijbelgenootschap. ‘Er speelt zich van alles af in de Bijbel, gebeurtenissen die wij nu ook meemaken: oorlog, honger, ziekte, corruptie, onderdrukking, slavernij.’

De Kort was de bescheidenheid zelf, maar vond het ‘wel fijn dat de Bijbels die ik heb geïllustreerd, gebruikt worden in talloze gezinnen en kerken’. De Kort voelde geen roeping om met zijn schilderijen iets te verkondigen. Toch betekende het schilderen van bijbelverhalen veel voor hem: ‘Het zijn verhalen van vriendschap, van troost, van dat niets ons kan scheiden van de liefde van God.’ De expositie in de Catharinakerk is van dinsdag tot en met zaterdag van 13 tot 16 uur te bezoeken.

De expositie is een initiatief van de werkgroep Catharina Spiritueel