• Dit evenement is voorbij.

24 mei 10.00 uur: Wingerdbios “Neem me mee”.

24 mei @ 10:00 - 12:00

€5,00

“Neem me mee” is een sympathieke film over zes 70-plussers die op vakantie gaan naar Frankrijk. Niet per cruiseschip of luxetrein, maar in de vervallen bus van Thijs. Thijs denkt met persoonlijke, intieme reizen voor ouderen een gat in de markt te hebben gevonden. Hij laat de weldadige glamour van Antibes of Saint-Tropez links liggen en reist door het glooiende landschap naar de rustieke schoonheid van een mooi Frans kasteel en sfeervolle goeie restaurants en oude hotelletjes.
Het reisgenootschap bestaat uit een liefdevol echtpaar Joep (Jeroen Krabbé) en Nienke (Renee Soutendijk). Hij is uitbehandeld, zij verzorgt hem. Ze maken nog één keer een mooie reis, omdat hij het zo graag wil. Samen met nog vier ouderen gaan ze naar Frankrijk. De chagrijnige Florri, die ooit een glansrijke toekomst als pianiste misliep, ontdooit langzaam. De muizige en bescheiden Susanne, wier man haar het leven zuur heeft gemaakt, vindt nieuw zelfvertrouwen en de schatrijke Mabel, voor wie werk altijd op de eerste plaats heeft gestaan, ontdekt de waarde van vriendschap. Zij neemt haar oude vriend Anton (Kees Hulst) mee die rouwt om zijn gestorven geliefde. En wanneer Thijs onderweg hoort waarom zijn vriendin het uitmaakt met hem, is hij ontroostbaar. Genoeg ellende voor een deprimerende film zou je zeggen, maar niets is minder waar.
Koopman en Houtappels hebben er juist een optimistisch en ontroerend verhaal van gemaakt. De mooiste scène is die waar Joep aan Thijs – en bewust niet aan zijn vrouw Nienke die aan het genieten is van het gezelschap – vraagt hem even te helpen, omdat hij ‘te laat’ was. In de douche besluit Thijs zich dan ook maar uit te kleden om Joep te kunnen wassen. De scène die dan volgt, is zo breekbaar dat je het onmogelijk droog houdt.
Niks sentimenteel of gemakkelijk, maar eerlijk en realistisch. De melancholische titelsong van André van Duin, die Emmenez-moi vertaalde tot Neem Me Mee, past ook perfect bij de sfeer van de film. De beelden van een mooi Frans kasteel, het glooiende landschap en de vele flessen wijn doen de rest.

Aanvang: 10.00 uur
Kosten: € 5,00 inclusief een kopje koffie in de pauze.
De Wingerdbios is ook via het meedoenarrangement te boeken.

Dit is de laatste wingerdbios van dit seizoen. Op vrijdag 27 september starten we weer.

Datum:
Tijd: